Composició / Llum / Color… (II)


Com que la votació del post Composició / Llum / Color… està estancada, he decidit tancar-la. La primera lliçó apresa és que a Internet no és fàcil mantenir l’atenció doncs el 90% de les votacions es varen produir durant els tres primers dies. De totes formes, el resultat és prou clar (vegeu la Figura 1) i serveix al propòsit que el va posar en marxa que no era altre que compartir amb més gent alguns dels dubtes que apareixen quan edito les imatges a l’ordinador:

El 61,82% dels 55 vots emesos es decanta per la opció (b), essent doncs la clara guanyadora. Un 30,91% decideix que la millor opció és la (c) mentre que només un testimonial 7,27% tria la opció (a). Més avall, els comentaris.

Voteu_Polldaddy_Results

Figura 1

En primer lloc, dir que no hi ha guanyadors ni perdedors; hi ha opcions i preferències. Tot i això, els resultats mostren algunes característiques interessants. Fem primer una descripció sobre les tres imatges que ja coneixeu i del seu contingut:

VillanuevaSigena_BarracaBlau_compo

  • La imatge (a) està presa a Villanueva de Sigena  a les 13:47h (hora local). Després d’aparcar el cotxe en una ombra i anant a dinar, al voltar la cantonada sorgeixen la barraca blava i el blau net del cel. Aquesta relació de colors, la peculiaritat del color de la barraca junt amb el cel tant característic de la plana aragonesa, son els desencadenants de la necessitat de prendre’n una imatge. Per tal de mantenir la verticalitat de l’edifici de la dreta, l’enquadrament queda amb l’horitzó al mig de la imatge i mentre la prenc, penso en la possibilitat de re-enquadrar-la retallant una bona part del carrer buit en primer terme, a l’alçada de l’ombra de la dreta. Això deixaria la imatge quadrada, amb l’horitzó en el primer terç i per tant, amb la barraca blava també en aquest primer terç de la part baixa de la imatge, reforçant la immensitat del cel net al damunt. Tot això forma part del procés de la pre-visualització de la que ja altres vegades he parlat i desprès, a l’ordinador, només cal seguir aquests raonaments del moment de la presa per tal d’aconseguir la imatge que es correspongui amb aquesta pre-visualització.
  • Tornat de dinar però, la cosa es complica i prenc la imatge (b). Son les 15:40h i el Sol ha caminat cap a Ponent (a l’esquerra de les imatges) i això a envaït de llum la façana de la dreta i ha projectat l’ombra de la teulada de l’església al primer terme. L’ombra emplena l’espai buit que abans ens sobrava, el seu to fosc en contraposició al blau lluminós del cel trenca la simetria de l’horitzó al mig de la imatge i la punxa de l’ombra de la teulada assenyala directament a la barraca, subjecte principal de l’enquadrament. Ara la imatge ja no necessita, en la meva opinió, un re-enquadrament. Pot mantenir el seu format vertical amb una distribució del elements equilibrada i que afavoreix la visió de l’element principal, la barraca blava, i del secundari, el cel blau, net i lluminós. El dinar ha servit doncs per resoldre un problema de composició.
  • En editar la imatge a l’ordinador, hi ha alguna cosa però, que no m’acaba de fer el pes. Si bé l’ombra de la teulada assenyalant directament a la barraca blava té les virtuts que ja he comentat, el Sol incidint en la façana de la dreta em molesta i em distreu de la visió de la barraca. En la primera opció (a), la paret a l’ombra tancava l’enquadrament i ajudava a concentrar-se en la barraca i el cel. Ara però, pren un protagonisme que no m’agrada. A més, la direcció del Sol sobre la barraca és ara més frontal, el blau és menys saturat i dibuixa menys els seus relleus. A l’esquerra de la barraca, el mur d’adob, també a perdut textura per la frontalitat de la il·luminació. Fixem-nos que ara la direcció del Sol és quasi bé la mateixa que la de l’eix de la càmera, mentre que en la primera opció (a), és més lateral. Això es pot apreciar bé en la dimensió i forma de la projecció de l’ombra de la teulada de fibrociment de la barraca.
  • Tots aquests raonaments em porten a provar una tercera opció sense tornar a Villanueva de Sigena. Intento aprofitar les millors opcions de cada versió (a i b) per crear a Photoshop l’opció (c) Aquí no hi poso l’hora perquè cap càmera ha pres mai ni podrà prendre mai aquesta imatge. Aquesta versió inclou la paret de la dreta a l’ombra, la direcció d’il·luminació més favorable de la imatge d’abans de dinar i la projecció d’ombra en primer terme que tant ajuda, al meu entendre, a l’equilibri de la composició final. Aquesta és doncs la meva opció, la (c).

I els resultats de la votació?, com cal interpretar-los?. En primer lloc, queda clar que l’opció (a) amb tot aquest espai lliure i buit al davant, no agrada a quasi bé ningú. Així doncs, es confirma el que diuen els llibres de composició (menys mal…) i tots contents. Els que han votat aquesta opció, que no es preocupin, sempre poden llegir alguna cosa sobre composició o seguir formant part de l’excepció que confirma la regla, tant necessària per tal que la regla tingui validesa.

Respecte de les opcions (b i c), que la majoria no coincideixi amb la meva tria (c) no ens ha de preocupar, ni a mi ni als guanyadors de la votació. Tots plegats formem part del més del 90% de votants que tenim clara la importància de la projecció d’ombra del primer terme. Aquest és per mi el fet més rellevant. De fet, aquest més del 90% es divideix en dos sub-grups en proporció de 1/3 a 2/3. Gens menyspreable, doncs, l’opció (c).

Finalment, dir que si els votants de la opció (b) ho han fet perquè han estat capaços de detectar la “trampa” de l’opció (c) i això els incomoda, els ho haig de respectar, només faltaria, encara que a mi no em preocupi el més mínim. No voldria encetar aquí un debat sobre el que es pot i el que no es pot fer, però com que no faig ni fotografia forense, ni tant sols documental, ni he pensat mai en la suposada transcendència de la relació entre Fotografia i Realitat, m’agrada pensar que puc fer el que em sembli per construir les meves imatges amb el que em vaig trobant pel camí. Sempre que al final del recorregut, la imatge no em faci vergonya ensenyar-la.

Ja per acabar i en un exercici de relativització, alguns d’aquests raonaments es podrien tergiversar per tal de justificar altres preferències. Si volgués justificar la tria de l’opció (b), la guanyadora, podria dir que la frontalitat de la il·luminació, la manca de saturació del blau de la barraca que això provoca, la pèrdua de textura al mur d’adob i la blancor de la paret de la dreta mostren com el Sol de l’estiu aragonès esclafa el paisatge durant la canícula del juliol. Una opció que ens explica coses més properes a la suposada realitat o al clixé que ens hem fet de la mateixa.

Fixeu-vos en la importància del plantejament i el discurs que el reforça, segons unes o altres preferències. Encara que el discurs no acompanyi a la imatge, com jo sempre ho prefereixo, aquest mateix discurs em serveix per editar-la i pujar-la a la categoria d’imatge a partir de l’estadi inicial de pura captació opto-electrònica. Per això no m’agraden gaire el “purismes” de les imatges “tal i com les capta la càmera”. En funció d’aquests plantejaments hi ha segurament tantes imatges possibles con persones contemplin un mateix paisatge. No hem parlat aquí, per exemple, d’altres possibilitats d’enquadrament, de “retallar” una porció diferent del que tenim al davant, de apropar o allunyar el punt de vista, etc. Tenim, els fotògrafs, una activitat ben distreta.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s